ForsideOm klubbenHistorieResultaterKalenderDisciplinerMedlemmerKøb og SalgNyhedsarkivLinks
Kongelig Dansk Automobil Klub Sport Fyn
KDAK Sport Fyn Historie
KDAK Arkivmateriale
 
- Undersiderne er opbygning - kommer i løbet af vinteren 2021/22
 
 
Salg af Jubilæumsbog
Pris 185 kr. / stk.
For bestilling klik her
 

 
Salg af vognmærker
Pris 200 kr. / stk.
For bestilling klik her
 

 
 
Klubbens Rallyhistorie
igennem 50 år
 
 
KDAK Sport Fyn formænd igennem tiderne....
 
2024 -
Michael Nielsen
 
2014 - 2023
Rune Chr. Pedersen
 
2006 - 2013
Niels-Erik Jørgensen
 
1998 -2005
Ole W. Berg
 
1985 - 1997
Jens Jensen
 
1981 - 1984
Curt Th. Clausen
 
1980
Bente Ottosen
 
1979
Erik Ottesen
 
1974, 1977 - 1978
Poul Arne Christiansen
 
1975 - 1976
Lars Scheffmann
 
1971 - 1973
Bjarne Koch
 
1964 - 1970
Curt R. Jacobsen
 
1959 - 1963
Johan Minds
 
Lidt fra det historiske arkiv.....
Klik på billederne
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kongelig Dansk Automobil Klub Sport Fyns historie

     
         
  Kongelig Dansk Automobil Klub Sport Fyn blev stiftet den 9. april 1959 på et møde i Odense. I starten var klubben arrangør af duelighedsprøver for danske bilister samt orienteringsløb. Det første registeret orienteringsløb, som klubben var arrangør af blev afviklet den 30. maj 1959 med start fra Slukefter Kro.

I starten af 60'erne var Kongelig Dansk Automobil Klub Sport Fyn ikke særlig aktiv, som løbsarrangør men klubbens medlemmer hjalp til ved andre større sportslige arrangementer, som f.eks. Danfoss Rally.
Fra 1968 og fem år frem arrangerede klubben Dan-Block Minirally. Et var et utroligt populært løb og det første havde en distance på 300 km og med hele 15 km hastighedsprøver.

I slutningen af 60'erne kom er der også noget nyt til Danmark, nemlig disciplinen Gymkhana. Denne idé blev hjembragt af klubbens i dag æresmedlem Lauge Elgaard. Disciplinen kom hurtigt til at hedde manøvreprøver og disse kender vi idag som klubrally.
Det første løb klubben stod for var i sommeren 1968 og med Lauge Elgaard, som løbsleder. Løbet blev afviklet på den største af Roulunds fabrikkers meget åbne parkeringspladser i Odense. I de efterfølgende år blev der mere og mere konkurrence over denne disciplin og derfor besluttede alle de sønderjyske klubber, der var medlem af DAU samt Fyns Rally Club og Kongelig Dansk Automobil Klub Sport Fyn at lave et fælles konkurrencesamarbejde. Navnet for denne turnering blev MSSV (Manøvre Speed Syd Vest) og denne turnering er stadig populær uden for DASU's mesterskabsrække.

Fra begyndelsen af halvfjerdserne stilnede O-løbene noget af og man overgik til rally og manøvre og specialprøver under forskellige former. Det første store rally i denne periode blev kørt i 1974. Rallyet hed PH-Fiat Esso Rally og blev afviklet med Poul Arne Christiansen som løbsleder. Det næste betydende rally, som blev lagt af Kongelig Dansk Automobil Klub Sport Fyn var GF Forsikringsrally, som blev kørt som DM6 den 15.-16. oktober 1977.

Sidste halvdel af halvfjerdserne og i firsernes første år blev der lavet rigtig mange O-løb, oftest lagt af brøderne Jensen. Det sidste O-løb klubben arrangerede blev kørt i 1983.

Fra 1980 til 1985 blev der kørt manøvre og specialprøver på lukkede veje, fabriksarealer og grusgrave. Der var rigtig gang i M/S prøverne med 50-60 biler til start bare fra Fyn hver gang. Prøverne var en del af Fynscuppen som Fyns Rally Club og Kongelig Dansk Automobil Klub Sport Fyn stod for i fællesskab og som egentlig var et privat mesterskab mellem de to klubber. Efter 1982, hvor Fyns Automobil Sports Union var en kendsgerning, stod FASU for fynsmesterskaberne, som nu var officielle mesterskaber.

Den 26. juni 1985 kom der et nyt rallycirkulære og dette fik en kolossal betydning for vejsporten i Danmark fremover. Cirkulæret, som stadig er det gældende, betød at man nu i Danmark kunne lave meget mere spændende rallyer, og Kongelig Dansk Automobil Klub Sport Fyn udnyttede dette til at arrangere en lang række vellykkede arrangementer.

Det første var et minirally den 7. september 1985 med start fra BP tanken på Middelfartvej i Odense og med hastighedsprøver på en rute ned over Faaborg og tilbage til Fangel Kro med sidste prøve på Fangelbanen. Søren Andersen var løbsleder og Kristian Hopballe fra FRC dommer. Løbet var samtidig en prøve på fremtiden, men gav lykkeligvis blod på tanden til at fortsætte med at lave rallyer på Fyn.

Den nye epoke med DM rallyer startede i 1987 med Clarion Rally, i 1988 blev Toyota Vinter Rally afviklet i forbindelse med Odenses 1000 års jubilæum og løbet havde her start på Flakhaven i Odense.

I 1989 og 1990 blev der kørt to Peugeot Rally'er. Ved løbet i 1989 blev prøverne i Assens politikreds stoppet efter en beklagelig personpåkørsel. Den påkørte fik et brækket ben, men mente tilsyneladende ikke, at det var noget særligt for da klubben gav ham et medlemskab for et år som et plaster, blev han i klubben mange år efter.

I 90'erne blev der også kørt en række større DM-rallies rundt om på Fyn blandt andet Shell TMO Rally i 1992 og Shell Helix Rally i 1993. Disse løb blev lavet i samarbejde med Kolding Automobil Club. I 1997 blev Skoda Rally afviklet og dette var desværre et løb som gav underskud, hvilke klubben ikke var vant med.

Da vi kom ind i det nye år tusinde afviklede Kongelig Dansk Automobil Klub Sport Fyn med Niels Erik Jørgensen som løbsleder to meget succesfulde Toyota Rally'er, begge med start fra Odense Idrætshal. Ved løbet i 2000 havde man også deltagelse af en rallykører helt nede fra Saudi Arabien, nemlig Abdullah Bakhashab som selvfølgelig deltog i en Toyota Corolla WRC.

I 2005 var Kongelig Dansk Automobil Klub Sport Fyn igen vært for et DM-rally, da man arrangerede Rally Vestfyn, som havde start og mål på sukkerfabrikken i Assens. I 2008 afviklede vi det første af to FTZ KDAK Rallyer, hvoraf det i 2009 også var et jubilæumsrally for klubben. Ved løbet i 2008 blev der også sat en speciel rekord indenfor DM-rallyer, da den generelle vinder Martin Johansen kun vandt med 0,5 sek. foran Ib Kragh og løbets afgørelse faldt først på sidste prøve.

Siden 2012 har Kongelig Dansk Automobil Klub Sport Fyn årligt afviklet Anderup El Rally og dette løb har også været en del af løbsserien Minirally Syd.

Kilde: Ole W. Berg / KDAK Sport Fyns Jubilæumsbog
 

KDAK Sport Fyns jubilæumsbog

Bogen er udgivet i anledning af klubbens 50 års jubilæum den 9. april 2009 i format B5 med 76 sider og illustrationer i farver. ISBN 978-87-993100-0-5

Jubilæumsbogen kan bestilles hos:

Formand Michael Nielsen
Tlf. +45 6023 4450
formand@kdak.dk
 

Prisen er kr. 185,00 inkl. moms

Ved bestilling af min. 5 eksemplarer leveres fragtfrit.

Klubmedlemmer:
Bogen bestilles ved henvendelse til formanden.
 

KDAK Sport Fyn's vognmærke

Vognmærket, som er af zinkstøbegods med pålagt emalje, er identisk med det oprin­de­lige KDAK Sport vognmærke fra tresserne. Der er dog den ændring, at der i stedet for SPORTSAFDELING står SPORT ◦ FYN. I modsætning til de oprindelige har vore vognmærker også fået et serienummer.

Vognmærket koster kr. 200,00 og udleveres med et lamineret oprindelsescertifikat. Endvidere medleveres et monteringssæt indeholdende 2 stk. gevindpinde med 40 mm skærmskiver og møtrikker.

Klubben har også fået trykt et oplag af klistermærker med klublogoet (= vognmærket) i firfarve silketryk, hvilket var nødvendigt for at få den korrekte gengivelse. Prisen er kr. 15,00 pr. stk.

Certifikat for KDAK Sport Fyns vognmærker.

 













Klaus D. Kristiansen - KDAK/F

Finn Emborg - KDAK/F

Lasse Nielsen - KDAK/F



Christian Mink - KDAK/F

Henrik Mink - KDAK/F

Bent S. Andersen - KDAK/F

Gert Lyngsøe Hansen - KDAK/F

 
         
 

Opdateret den 12. marts 2024