|
Kongelig Dansk Automobil Klub Sport Fyn blev stiftet den 9. april
1959 på et møde i Odense. I starten var klubben arrangør af duelighedsprøver for
danske bilister samt orienteringsløb. Det første registeret orienteringsløb, som
klubben var arrangør af blev afviklet den 30. maj 1959 med start fra Slukefter
Kro.
I starten af 60'erne var Kongelig Dansk Automobil Klub Sport Fyn ikke særlig
aktiv, som løbsarrangør men klubbens medlemmer hjalp til ved andre større
sportslige arrangementer, som f.eks. Danfoss Rally.
Fra 1968 og fem år frem arrangerede klubben Dan-Block Minirally. Et var et
utroligt populært løb og det første havde en distance på 300 km og med hele 15
km hastighedsprøver.
I slutningen af 60'erne kom er der også noget nyt til Danmark, nemlig
disciplinen Gymkhana. Denne idé blev hjembragt af klubbens i dag æresmedlem
Lauge Elgaard. Disciplinen kom hurtigt til at hedde manøvreprøver og disse
kender vi idag som klubrally.
Det første løb klubben stod for var i sommeren 1968 og med Lauge Elgaard, som
løbsleder. Løbet blev afviklet på den største af Roulunds fabrikkers meget åbne
parkeringspladser i Odense. I de efterfølgende år blev der mere og mere
konkurrence over denne disciplin og derfor besluttede alle de sønderjyske
klubber, der var medlem af DAU samt Fyns Rally Club og Kongelig Dansk Automobil
Klub Sport Fyn at lave et fælles konkurrencesamarbejde. Navnet for denne
turnering blev MSSV (Manøvre Speed Syd Vest) og denne turnering er stadig
populær uden for DASU's mesterskabsrække.
Fra begyndelsen af halvfjerdserne stilnede O-løbene noget af og man overgik til
rally og manøvre og specialprøver under forskellige former. Det første store
rally i denne periode blev kørt i 1974. Rallyet hed PH-Fiat Esso Rally og blev
afviklet med Poul Arne Christiansen som løbsleder. Det næste betydende rally,
som blev lagt af Kongelig Dansk Automobil Klub Sport Fyn var GF
Forsikringsrally, som blev kørt som DM6 den 15.-16. oktober 1977.
Sidste halvdel af halvfjerdserne og i firsernes første år blev der lavet rigtig
mange O-løb, oftest lagt af brøderne Jensen. Det sidste O-løb klubben
arrangerede blev kørt i 1983.
Fra 1980 til 1985 blev der kørt manøvre og specialprøver på lukkede veje,
fabriksarealer og grusgrave. Der var rigtig gang i M/S prøverne med 50-60 biler
til start bare fra Fyn hver gang. Prøverne var en del af Fynscuppen som Fyns
Rally Club og Kongelig Dansk Automobil Klub Sport Fyn stod for i fællesskab og
som egentlig var et privat mesterskab mellem de to klubber. Efter 1982, hvor
Fyns Automobil Sports Union var en kendsgerning, stod FASU for
fynsmesterskaberne, som nu var officielle mesterskaber.
Den 26. juni 1985 kom der et nyt rallycirkulære og dette fik en kolossal
betydning for vejsporten i Danmark fremover. Cirkulæret, som stadig er det
gældende, betød at man nu i Danmark kunne lave meget mere spændende rallyer, og
Kongelig Dansk Automobil Klub Sport Fyn udnyttede dette til at arrangere en lang
række vellykkede arrangementer.
Det første var et minirally den 7. september 1985 med start fra BP tanken på
Middelfartvej i Odense og med hastighedsprøver på en rute ned over Faaborg og
tilbage til Fangel Kro med sidste prøve på Fangelbanen. Søren Andersen var
løbsleder og Kristian Hopballe fra FRC dommer. Løbet var samtidig en prøve på
fremtiden, men gav lykkeligvis blod på tanden til at fortsætte med at lave
rallyer på Fyn.
Den nye epoke med DM rallyer startede i 1987 med Clarion Rally, i 1988 blev
Toyota Vinter Rally afviklet i forbindelse med Odenses 1000 års jubilæum og
løbet havde her start på Flakhaven i Odense.
I 1989 og 1990 blev der kørt to Peugeot Rally'er. Ved løbet i 1989 blev prøverne
i Assens politikreds stoppet efter en beklagelig personpåkørsel. Den påkørte fik
et brækket ben, men mente tilsyneladende ikke, at det var noget særligt for da
klubben gav ham et medlemskab for et år som et plaster, blev han i klubben mange
år efter.
I 90'erne blev der også kørt en række større DM-rallies rundt om på Fyn blandt
andet Shell TMO Rally i 1992 og Shell Helix Rally i 1993. Disse løb blev lavet i
samarbejde med Kolding Automobil Club. I 1997 blev Skoda Rally afviklet og dette
var desværre et løb som gav underskud, hvilke klubben ikke var vant med.
Da vi kom ind i det nye år tusinde afviklede Kongelig Dansk Automobil Klub Sport
Fyn med Niels Erik Jørgensen som løbsleder to meget succesfulde Toyota Rally'er,
begge med start fra Odense Idrætshal. Ved løbet i 2000 havde man også deltagelse
af en rallykører helt nede fra Saudi Arabien, nemlig Abdullah Bakhashab som
selvfølgelig deltog i en Toyota Corolla WRC.
I 2005 var Kongelig Dansk Automobil Klub Sport Fyn igen vært for et DM-rally, da
man arrangerede Rally Vestfyn, som havde start og mål på sukkerfabrikken i
Assens. I 2008 afviklede vi det første af to FTZ KDAK Rallyer, hvoraf det i 2009
også var et jubilæumsrally for klubben. Ved løbet i 2008 blev der også sat en
speciel rekord indenfor DM-rallyer, da den generelle vinder Martin Johansen kun
vandt med 0,5 sek. foran Ib Kragh og løbets afgørelse faldt først på sidste
prøve.
Siden 2012 har Kongelig Dansk Automobil Klub Sport Fyn årligt afviklet Anderup
El Rally og dette løb har også været en del af løbsserien Minirally Syd.
Kilde: Ole W. Berg / KDAK Sport Fyns Jubilæumsbog
KDAK Sport Fyns jubilæumsbog
Bogen er udgivet i anledning af klubbens 50 års
jubilæum den 9. april 2009 i format B5 med 76 sider og illustrationer i farver.
ISBN 978-87-993100-0-5
Jubilæumsbogen kan bestilles hos:
Formand Michael Nielsen
Tlf. +45 6023 4450
formand@kdak.dk
Prisen er kr. 185,00 inkl. moms
Ved bestilling af min. 5 eksemplarer leveres
fragtfrit.
Klubmedlemmer:
Bogen bestilles ved henvendelse til formanden.
KDAK Sport Fyn's
vognmærke
Vognmærket,
som er af zinkstøbegods med pålagt emalje, er identisk med det oprindelige
KDAK Sport vognmærke fra tresserne. Der er dog den ændring, at der i stedet for
SPORTSAFDELING står SPORT ◦ FYN. I modsætning til de oprindelige har vore
vognmærker også fået et serienummer.
Vognmærket
koster kr. 200,00 og udleveres med et lamineret oprindelsescertifikat. Endvidere
medleveres et monteringssæt indeholdende 2 stk. gevindpinde med 40 mm
skærmskiver og møtrikker.
Klubben har
også fået trykt et oplag af klistermærker med klublogoet (= vognmærket) i
firfarve silketryk, hvilket var nødvendigt for at få den korrekte gengivelse.
Prisen er kr. 15,00 pr. stk.
Certifikat for KDAK Sport Fyns vognmærker. |
|
|
|